Pages

Wednesday 12 March 2014

Menjejaki Mt.Bromo & Ijen: Part 03 - Malam Yang Bingit di Jakarta

Assalam..

Dah masuk hari ke-5 pencarian tapi belum ada tanda-tanda flight MH370 dijumpai. Sampai saat ni aku masih mengharapkan keajaiban dari Allah untuk kesemua anak kapal dan penumpang flight tu. Aminnn..

Dah, berbalik semula kepada tajuk..

Masuk bilik keluarkan barang-barang personal aku pegi bersihkan diri dan berehat sementara tunggu pukul 7 malam. Malas pulak aku nak keluar, takde mood dulu nak berkenalan ngan orang lain walaupun dari dalam bilik aku boleh dengar mamat-mamat tu sembang kencang kat ruang tamu.

Bila waktu dah cukup, aku bersiap-siap dan dandan cantik-cantik (cantiklah sangat) pegi cari Nikmah. Dia baru habis shift nak mandi dan solat dulu. Sementara tunggu dia, aku pegi berbual dengan Erna, staff kat situ jugak. Tak lama jer Nikmah dah siap dan kami berdua pun melangkah keluar cuba menghirup udara malam kat Jakarta.

Dari hostel ke jalan besar memang tak jauh tapi kalau sorang-sorang mungkin kena hati-hati sikit. Jalannya agak sunyi cuma beberapa motosikal lalu-lalang kat situ. Tapi bila dah masuk jalan besar, 100% keadaan berubah. Kereta bertali arus dengan motor yang cedok sana sini walaupun malam. Belum lagi masuk bunyi honking all the time yang membingitkan. Sejujurnya, aku pening dengan keadaan trafik di sini.

Berlambak ojek kat sini
Keadaan trafik macam siang hari pulak
Kami berdua berjalan perlahan-lahan tanpa arah tujuan. Nikmah tanya aku nak ke mana tapi aku pun tak tahu ikut jer kaki melangkah. Last-last dia bawak aku pegi ke shopping mall terdekat kat situ Gajah Mada Plaza.

Gajah Mada Plaza, walking distance dari hostel

Kami kat sini tak lama pun sekadar window shopping dari ground level naik ke level atas pastu pusing-pusing mall tengok orang. Aku memang takde keinginan dulu nak bershopping sebab perjalanan masih panjang lagi. Ni baru jer hari pertama menangis nanti dah keluar duit banyak.

Chinese New Year baru jer berlalu, jadi ada orang buat performance kar sini

Diskon ke diskaun..
Keluar dari plaza tu, kami berdua menaiki jejantas hendak ke seberang jalan. Tengok ada sorang mak bawak baby lagi tengah tido mintak sedekah kat jejantas hati aku jadi sayu. Baby tu sepatutnya time ni tido dengan selesa kat rumah bukannya menemani mak dia duduk atas surat khabar lama kat jalanan. Terus teringat kat anak sendiri kat rumah. Alahai.. syahdu betul aku rasa.

Grand Mercure Hotel, tempat mahal nih..

Trafik trafik dan trafik..
Tak ker stres rasanya malam-malam pun cenggini

Mencari rezeki halal..

Plaza dari arah jejantas
Entah building apa pulak tak tahu

Jalan-jalan tengok banyak gerai tepi jalan jual aneka makanan local. Ada nasi goreng, mee ayam, lalapan dan popular sekali gerai bakso. Orang macam aku disuakan benda macam ni of courselah mudah tergodakan. Tapi disebabkan mata rambang tak tahu nak cuba apa end up kami berdua tak beli satu apa pun makanan.

Ada lalu McDonald, Nikmah tanya aku nak makan kat situ tak. Amboi!! aku datang dari jauh taknalah pegi makan McD jer. Motif mestilah nak merasa local cuisine. McD tu berlambak kat Malaysia aku nak ketepikan dulu kalau kat tempat orang. Unless kalau dah takde choice maybe aku akan consider jugak.

Last-last lenguh kaki berjalan nampak pulak satu kedai makan yang agak okay rupanya. Kami masuk dan lepas belek-belek menu aku pilih sate ayam dengan Es Tea. Nikmah pun ikut apa yang aku pilih.

Lepak-lepak kat kedai tu sambil borak-borak kosong dengan Nikmah dan tuan punya kedai. Pakcik tu cakap senang orang nak detect aku ni bukan local walaupun pakai tudung sebab bila aku bukak jer mulut bercakap indon, slang tu lari habis. Alorr, baru jer aku berkira-kira nak pretend jadi orang sana sekejap untuk elak kena tipu.

Selesai makan, kami berdua minta dirik nak balik. Tapi balik tu kitaorang pusing guna jalan jauh sajer nak ringankan perut yang penuh kekenyangan. Okay jugaklah Nikmah sudi nak temankan aku jalan-jalan. Kalau sesorang memang aku tak berani ambik risiko jalan kat tempat sunyi dan gelap kat sini.

Jalan balik yang sunyi
Sampai balik hostel nak dekat pukul 10 malam. Macam biasa kat ruang tamu nampak geng-geng matsalleh tu tengah lepak sambil menjamah pizza hut. Berbalas senyuman aku terus masuk bilik bersihkan diri ready nak masuk tido. Esok dah nak ke Surabaya pulak, tak sabarnya...

1. Kiranya jln2 tgk view mlm je lah ek, hrmmm jakarta mmg macet ngak siang malam ye buk cehhh skang indon lsh kunun heee habis kira sggah sebentar aja d jakarta soknya dh mau berangkat ke surabaya kenapa ngak ambik flight terus ke surabaya aja buk :-)

2. hehe.. JM dah jadi indon kejap kat sini. Time beli tiket tu tengok harga murah sikit ke Jakarta, then dapat naik different airline pulak. Pastu dapat tengok Jakarta gak..Walaupun long journey, tapi puas gaklah dapat jalan..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...