Pages

Saturday 22 March 2014

Menjejaki Mt.Bromo & Ijen: Part 05 - 12 Hours Train To Surabaya

Assalam..

Susah betul nak cari idea menulis ni. Aku baru sedar tujuan trip ni adalah Bromo dan Ijen tapi dah part 5 tak sampai-sampai lagi ke situ. Adoi!! harapnya tak sampai berpuluh-puluh part untuk aku habiskan cerita.

Ok, bersambung cerita naik bajai pakcik hari tu.

Actually aku dah siap-siap beli train ticket ke Surabaya via online waktu kat Malaysia lagi. Aku pegi website utiket dan cari tiket paling murah sekali. Jumpa pukul 3.45 petang dari stasiun Pasar Senen, Jakarta dan sampainya pukul 4 pagi kat stasiun Pasar Turi, Surabaya. Fuh, bajet memang lenguh pinggang nanti.

Untuk pengetahuan, Jakarta ada beberapa stesen keretapi jadi bila korang dah beli tiket tu make sure kena tahu train station yang mana satu tempat bertolak.

Sepanjang perjalanan tu, aku berborak-borak gak dengan pakcik bajai tu. Satu ayat dia keep ulang-ulang kat aku bila tahu aku sorang-sorang jer travel.

"Hati-hati ya nak, jangan bercakap dengan orang sebarangan. Jaga begnya ketat-ketat."
"Bapak bikinnya saya takut ajer ya.."
"Bukan, bapak mo kasi tahu ada banyak orang jahat di dunia ini. Insyaallah, bapak berdoa pada Allah agar anaknya selamat sentiasa.."

Terharu betul aku rasa dengar orang berdoa untuk aku even dia tu stranger. Yalah kan, aku ni harapkan diri sendiri pun bukannya berani sangat. Kadang-kadang berjalan tempat orang senggang jer tak alert kiri kanan.

Ada tugu peringatan ni tandanya dah nak sampai train station tu
Pakcik bawak bajai
Bila sampai di stesen train, benda first kena buat dulu adalah tukar tiket online yang dibeli tu kepada tiket betul. Paling lewat boleh tukar adalah sejam sebelum masa departure train.

Aku sampai pun ngam-ngam masa terus lepas bayar tambang bajai kat pakcik tu aku pegi tukar tiket dan tunggu masa boarding train. Oh ya, pakcik tu mintak IDR 60ribu dan aku pun malas nak tawar lebih lagi sebab kejar masa.

Lautan manusia yang ramai menunggu train
Tengah tunggu train ni ada sorang makcik tegur aku dan typical aku terus ramah jer orang ajak borak. Rupanya makcik tu tengah tunggu anak perempuan dia, Shinta naik sama train dengan aku nak ke Surabaya jugak. Sepatutnya makcik ni ikut sekali tapi dia terpaksa cancel trip sebab ada kerja kat ofis. Agak rugilah, sebab makcik ni dah beli dua tiket sekali.

Borak-borak kosong makcik ni bagi cadangan kat aku duduk sama dengan anak dia nanti sebab dia risau anaknya sorang-sorang dalam train. Siap dia cakap guna jer tiket dia daripada terbazir macam tu jer. Kalau ikut tiket kitaorang, aku ni dalam couch O, iaitu tempat duduk paling murah sekali. Diaorang pulak kelas apa aku tak ingat yang pasti seat lebih mahal dari aku punya.

Untuk orang yang tak fikir panjang, aku pun confirmlah terima suggestion tu walaupun tak jumpa lagi Shinta tu. Nasib baiklah lepas tu nampak Shinta datang dengan patung teddy nya. Macam budak-budak pulak aku nengok walaupun umur 25 tahun, ditambah pulak dengan saiz badan yang kecik.

Train bergerak pukul 4 petang dan bila aku tengok seat yang aku dapat tu aku rasa tak menyesal terima offer makcik tu. Seat taklah menegak sangat dan aku bet agak selesa jugak berbanding seat yang aku beli online ni. Bersyukur jugak masa ni dipertemukan dengan family Shinta yang baik hati.

Ok jugak ada socket untuk charge handphone
Macam perkara biasa pulak aku tengok ada few cermin crack kat train ni

Perjalanan memang panjang dan aku banyak habiskan masa dengan berborak, membaca buku dan tidur. Train yang aku ambik ni murah jadi dia akan banyak berenti di sepanjang perjalanan.

Dalam train memang ada staf-staf yang akan kerap lalu nak jual makanan dan minuman. Pendek kata memang tak kebulurlah dalam train ni.

Suasana dalam train
Selain tu, diorang ada bagi sewa selimut dan bantal. Mula-mula aku ingat free jer, rupanya kena bayar dan pulangkan balik pada diaorang. Bantal IDR 7ribu, selimut pulak IDR 5ribu. Bolehlah untuk jadi sandaran badan dan kepala..

Bantal untuk disewa

Dapat tengok dengan jelas cermin yang retak
Muka yang keboringan
Train sampai kat destinasi pukul 4 pagi. Nak tahu apa hasilnya kat aku lepas tu..

i) Kepala dan leher aku sakit sebab tido tak betul. Aku syak tengah lena tu kepala aku tido menyenget jer
   memanjang.
ii) Pinggang aku lenguh yangggg amatttt!!
iii) Aku tido betul-betul nyenyak tak sampai 2 jam pun rasanya.
iv) Sebab aku satu seat dengan Shinta, nasib baik badan dia kecik jer. Jadinya aku tak sengaja ambik
     kebanyakkan space seat tu. Kesian dia kan sama tempat duduk dengan orang berisi macam aku..

Bila sampai tu, mula-mula aku dan Shinta dah berpisah sebab haluan lain-lain. Family Shinta dah tunggu depan station tu nak ambik dia. Aku pulak ingat nak stay kat surau stesen tu dulu tunggu matahari nampak sikit baru nak gerak keluar. Tak berani pulak aku nak jalan sengsorang pagi-pagi buta tu.

Tengah duduk melangut kat train station tu, aku nampak Shinta patah balik menuju ke arah aku. Rupanya dia nak ajak aku balik sama ke rumah dia dulu. Alasannya risau tengok aku sendirian kat situ. Nanti bila hari dah terang aku boleh naik teksi ke hostel yang aku dah booked.

Mulanya aku macam nak tolak sebab ingat nak plan berjalan-jalan di bandar awal pagi. Tapi mengenangkan tak cukup tido dan lenguh hampir keseluruhan badan, aku terima jugak pelawaan dia.

Sampai rumah dia, kami dua-dua terus jatuh terlentang atas katil yang nyaman dan selesa. Aku dah tak dapat fikir sangat time tu, yang penting nak dapatkan cukup rehat dulu sebelum menyambung perjalanan siang nanti.

Sebetulnya Shinta ni baik dan aku pun bertuah sangat jumpa family dia kali ni. Aku dapat upgrade seat hasil bantuan mak dia dan dapat tumpang tido kat rumah dia. Pastu siap free breakfast lagi pagi tu sebelum Shinta tolong temankan aku cari transport ke hostel.

Hanya Allah dapat membalas budi baik diaorang, aminn..

Rumah family Shinta. Actually ni rumah nenek dia sebenarnya

Suasana depan rumah awal pagi
Matahari dah memancar terik

2 comments:

  1. Alhamdulillah LD jump org baik2 kat sana biasa org baik akan jumpa org baik2 jgk baik betul makcik tu ngan anaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah.. syukur jugak jumpa diaorang time tu. Baik ker saya ni, hehe..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...