Pages

Thursday 21 August 2014

Krabi & Phuket Short Trip

Assalamualaikum..

Kali ni aku nak cerita pasal trip pendek kat dua tempat ni awal May lalu. Trip yang tak berapa nak dirancang kekdahnya..

Sebab aku ni malas sangat, jadi aku nak rangkumkan semua dalam satu entri jer, amacam..:)

Trip ni macam biasa aku sendirian jugak. Jalan-jalan selama 4 hari, 3 hari kat Krabi dan 1 hari kat Phuket. Motif berjalan adalah nak merasa makanan Thai yang banyak digembargemburkan oleh blog-blog orang sampai aku rasa meroyan pulak kalo tak merasa.

Selain tu, aku nak island hopping. Macam cantik dan comel jer pulau-pulau kat situ. Haruslah kaki pegi jejak kan untuk merasa sendiri. Asyik baca cerita orang jer memang feel dia kurang..

Penginapan:

Kat Krabi, aku stay kat Aonang 88 Hostel yang terletak dalam kawasan Pantai Aonang. Dari segi lokasi, walking distance jugak ke pantai cuma ia agak ke dalam sikit. Harga pulak 260baht semalam untuk 16-bed female dorm. Bagi aku okeylah sebab hostel ni agak bersih. Cuma aircond dia akan tutup dari pukul 10 pagi sampai 5 petang, kaedah penjimatan katanya. Jadi, masa takda aircond tu aku keluar seharian buat aktiviti luar. Kalo tak, kepanasan jer dalam bilik.

88 Hostel, Aonang
Kat Phuket pulak, aku stay semalam jer kat Silla Patong Beach Hostel. Betul-betul berhadapan dengan Patong Beach. Cuma kedudukan dia agak tersorok sikit, berada di celah-celah lorong kecik. Nak giveup pun ada bila aku pegi carik hostel ni. Rate semalam adalah 350baht utuk 6-bed female dorm. Mahal sikit tapi masih dalam bajet aku. Nak pegi pantai senang sangat, dan kalo nak tengok suasana malam kat Bangla Road pun tak jauh.

Tansportation:

Bila landed kat Krabi, aku naik shuttle bas dari airport ke hostel. Bayar 150baht dan driver bas akan berentikan kita sampai depan hotel. Senang sangat.

Bila dah sampai Aonang beach, aku tak pakai apa-apa public transporation lagi. Semua pakai kaki sebab aku cuma nak relaks jer jalan-jalan sekitar Aonang dan lepak-lepak kat pantai.

Lepaking di pantai Aonang
Dari Krabi ke Phuket, aku naik ferry. Tiket boleh beli kat jeti sendiri atau kalo nak mudah, beli terus dari ejen yang berlambak kat persekitaran Krabi.

Sebab aku nak singgah kat Koh Phi Phi, aku beli tiket feri dari Krabi sampai sana dulu berharga 350baht. Kalau pandai haggle, dapat murah lagi dari ni. Harga ni termasuk pickup service dari hostel ke jeti Krabi.

Dari Koh Phi Phi ke Phuket, aku beli tiket ferry berharga 300baht sekali dengan tranportation dari jeti Phuket ke hostel aku stay.

Jeti Rassada, Phuket
Dari Patong beach ke airport, aku guna shuttle van jer ambik mudah. Harga 200baht seorang. Okaylah bagi aku.

Aktiviti:

Jumaat:
- Landed kat Krabi awal pagi terus ke Aonang.
- The rest of the day, jalan-jalan cari makan sekitar Aonang.
- Shopping souvenier dan sambar waterproof bag untuk aktiviti island hopping keesokkannya. Mencari package island hopping yang menarik.
- Menunggu sunset kat Aonang Beach.

Sabtu:
- Island hopping for the day. Entri aku pasal island hopping boleh klik sini.

Ahad:
- Bertolak dari Krabi ke Phuket. Singgah di Koh Phi Phi untuk lepak beberapa jam. Cerita aku pasal Koh Phi Phi boleh klik sini.
- Sampai Phuket dah petang jadi terus direct ke hostel kat Patong Beach. Sempat lepak kat pantai menunggu sunset.
- Aktiviti malam adalah meninjau kehappeningan di Bangla Road.

Bangla Road siang hari..
Isnin:
- Bangun awal pagi untuk catch sunrise tapi nampaknya tak berjaya. Hanya lepak-lepak di pantai awal pagi sambil breakfast.

Pantai Patong waktu petang..
- Wandering around beach dan Bangla Road di siang hari. Banyak menggunakan kekuatan otot kaki berjalan.
- Check out dari hostel dan sambung jalan lagi sementara tunggu waktu naik shuttle van ke airport.
- Pegi ke airport untuk catch flight balik ke KL.

Meninggalkan Phuket dengan seribu cerita
Kesimpulannya,  motif trip ni adalah untuk merehatkan minda dan bermalas-malasan. Aku takde nak mengejar sangat memenuhkan jadual dengan aktiviti yang padat. Banyaknya, aku lepak jer kat pantai dan aku puas hati walaupun tak pegi banyak tempat.
Rasa tenang jer bila aku dengar deruan ombak, dan aku pastikan aku makan penuh at least 3 kali sehari kat sini.

Ohh lupa pulak, bajet aku guna untuk ground jer tak termasuk tiket flight dalam RM500. Agak terlebih tapi consider aku makan banyak kat luar, kira okay lagi la..

*****************************************************************************

Travel alone is pathetic??? Bagi aku takdelah..

Walaupun aku travel sorang, aku jumpa ramai orang kat hostel dan buat kawan baru dengan stranger. Dengan kawan baru tulah aku lepak-lepak dan having dinner together kat warung makan sebab siangnya masing-masing ada aktiviti sendiri.

Aku sedar aku tak friendly mana, muka pun macam sombong jer. Travel solo memang out of my comfort zone. Sangat chalengging dan mengajar aku banyak perkara dari segi prinsip hidup. Namun, kepuasan dan kegembiraan hati mengatasi kesemua cabaran yang dihadapi. Percayalah..

Ada kawan tanya macammana nak start solo travel ni. Bagi aku, langkah pertama adalah sukar tapi harus dibuat. Booked flight tiket, buat preparation sedikit dan terus pergi tanpa fikir panjang. You'll be suprised with what you get later..

Only my 2cent opinion.. aku pun budak baru lagi, masih jakun terhadap banyak perkara..hihi

Adoi!! melalut dah aku ni. Panjang bebenar celoteh kali ni..

Dah dah.. next entri aku nak cerita pasal lain pulak.. TQ for reading:)




7 comments:

  1. JM suka entri ni RINGKAS dan PADAT..
    Part paling best adalah budget..JM salute cara LD travel kerana budget mmg ciput..salute sgt2..
    JM ni belum boleh buat camtu huhuh

    Next trip JM travel SOLO..in sha Allah harap2 semua berjalan lancar..BERDEBAR jugk sebenarnya...dh la broken english hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih.. JM pun apa kurangnya, walaupun cara berbeza yang penting kita enjoy dengan trip tu:)

      JM travel solo next?? Wahh!! saya sokong JM dari sini. Takpe, berdebar tu asam garam travel. Kena ada baru trip lebih bermakna. English broken ke fluent perkara kecik jer JM. Yang penting, nikmati masa trip tu sepenuhnya...

      Delete
  2. Replies
    1. pegi jer CV kalo hati dah teringin. Jangan fikir banyak, hehe..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...