Pages

Monday 15 July 2013

Fairy Cave Explore

continued from Serikin for budget shopaholic

Hai semua..

Journey nak ke Fairy Cave ni senang je lepas korang balik dari Serikin tu sampai satu simpang yang ada gua belah kanan, masuk kanan. Pas tu jalan terus nanti akan nampak simpang beserta dengan signboard nak ke Fairy Cave. Masuk kanan dan ikut jelah signboard tu sampai ke hujung jalan dah sampailah ke Gua tu.

Rumah disekitar kawasan fairy cave

Fairy Cave ni adalah gua batu kapur dan dipercayai menjadi penempatan manusia dulu kala beratus ribu tahun dulu kalo tak silap. Dia ada mitos yang tersendiri berkenaan penduduk gua dan sekitarnya yang kejam especially kat anak-anak yatim. Jadinya fairy kat gua tu marah dan menyumpah kesemua penduduk kat situ jadi batu. Aku ingatkan tanggang sorang jer yang disumpah macam tu..

Sebelum masuk gua kena naik tangga dulu yang agak tinggi sebab mulut gua tu bukan kat ground tapi belah atas. Masuk adalah free. Prefer bawak torchlight sebab kat permulaan gua dalam tu ada gelap sikit. Ataupun kalu malas macam aku guna light kat handphone jer pun cukup. Lagi bagus kalau pakai kasut yang ada grip tu sebab tangga-tangga yang ada dalam gua tu agak licin.

Nampak tak tinggi tapi semput jugak nafas aku naik
Actually aku tak pandai nak cerita banyak pasal ni jadi layan gambar jelah yea. Harap dimaafkan gambar yang kurang menarik since aku ni tak berapa pandai nak ambik. Petik pun ikut suka view aku jer..
 
Aku minta cousin aku jadi model kat sini..


Walk towards the light

Tengoklah betapa tingginya tempat kat sini, manusia kat bawah tu nampak kecik je





Actually, selain fairy cave ni, ada banyak lagi tempat menarik untuk dilawati kat daerah Bau ni seperti Wind Cave, Hot Spring, dan Blue Lake. Nanti-nanti kalau aku ada masa akan ku jelajahi tempat-tempat tersebut. Till then, bye..

3 comments:

  1. eh, rasa cam kitorang dah tersalah masuk gua lah hari tu. ingatkan yang kitorang pegi tu fairy cave dah... sekali silap daa... hihi

    ReplyDelete
  2. hihi..rupa semua gua ni hampir sama jer kan, gua mana agaknya yang terpegi tu yer..

    ReplyDelete
  3. kitorang masuk ke gua yang betul2 tepi simpang nak ke serikin tu... gua tu rasanya dorang jadikan tempat sembahyang, sebab byk lilin dan colok..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...