Pages

Sunday 17 August 2014

Island Hopping in Krabi

Assalamualaikum..

Orang, kalau datang ke Krabi mesti akan ambik island hopping..

Aku pun salah sorang gak. Naya tak pegi sini tapi buat tak endah jer dengan segala macam pakej island hopping bersepah melambai-lambai jer kat ko..

Macam aku first day sampai Krabi aku dah meriki-riki pakej island hopping kat Krabi. Ada banyak sangat sampai berpinar mata aku tengok tak tahu nak pilih mana (mode tamak datang).

Lepas buat kira-kira kejap dengan masa yang ada, aku decide untuk ambik pakej "4 Islands Tour By Long Tail Boat" berharga 500baht.

Ni adalah pakej termurah aku dapat. Ada jugak tour islands sekali dengan nengok sunset dan barbeku buat iman aku goyah tapi harga pakej tu paling murah boleh diskaun 900baht.

Simpan balik niat sampai jumpa penderma yang sangat kaya untuk sponsor aku bercuti next time, huhuk..

Basically, setiap pakej tour ni akan dipecahkan kepada dua. Satu menggunakan long tail boat dan satu lagi guna speed boat. Of course speed boat lebih mahal tapi lebih selesa dan kapasiti penumpang tak sebanyak long tail boat. Jadi, nak pilih yang mana ikut masing-masing punya preference.

Sempat aku sambar waterproof bag untuk dipakai keesokan harinya, hihi..

Okay, aku terus fastforward to the next day. Awal pagi pukul 8 van dah terpacak depan pintu hostel ambik aku untuk dihantar depan pantai Aonang, tempat perkumpulan peserta pakej. Nanti, dah sampai, kita akan dilekatkan sticker berwarna dengan nombor boat sekali supaya kita tak tersesat masuk boat orang lain.

Ramai dah orang berkumpul
Pemandangan pantai Aonang
Pasangan pakcik makcik Jepun sama group dengan aku, friendly gak
Time to go to our boat
Tour guide kami
Full kat dalam boat





Time ni, excited tahap gaban aku nak lihat pulau-pulau yang cantik tu..

Dan boat pun memulakan perjalanannya meredah lautan ke destinasi pertama, Phra Nang Cave beach..

Kata orang pantai pasir Phra Nang ni yang tercantik dalam kawasan peninsula Railay. Kat sini jugak ada gua Phra Nang, tempat beribadat dan tarikan utama di pantai ni.

Boat berhenti di persisiran pantai dan kami semua diberi lebih kurang 40minit kat sini. Orang lain bila turun semua bergegas ke gua tu, aku pulak turun-turun terus pegi cari minuman sebab tak breakfast lagi. Laparnya time ni...

Dah sampai ke Phrang Cave beach
Ada jumpa ramai rakan senegara kat sini, tapi takdelah bertegur
Yang ni confirm bukan senegara.. hihi
Aktiviti menjemur dan bermandi di pantai
Mencari makanan terus nampak yang ni
Ada satu halal foods kat pantai ni, lega jumpa
Senarai menu untuk dipilih
Boat-boat menunggu penumpang
Ada jagung akar jugak tapi aku tak beli
Sebab aku dah pilih ni, Seafood Pad Thai. Sedap sangat!!
Nak pegi tengok gua, time ni aku rela menikmati makanan sambil duduk-duduk berangan kat pantai. Cakap jer malas kan, hehe..

Phranang Cave tapi aku tak singgah
Tengok gua dari luar jerlah
Habis masa, wisel ditiup dan kami semua bergegas naik boat menuju ke destinasi kedua. Sepanjang perjalanan ada jugak tourguide explain tentang island kecik-kecik yang kami lalu. Tapi, suasana dalam longtail boat yang bingit dengan bunyi enjin, tambahan aku duduk kat belakang sekali buat aku lansung tak dengar apa dia cakap. Belum campur lagi dengan english ala Thai dia buat aku confuse jer..

Duduk belakang sekali tak dengar apa tour guide cakap
Lama boat berenti kat sini suruh kami ambik gambar. Aku tak tau pun ni apa, main ambik jer
Destinasi kedua pulak Poda Island. Kat sini, kami diberi masa panjang sikit sebab ada lunch disediakan. Menyesal pulak aku makan tak ingat dunia kat Phra Nang tadi. Jadinya, aku paksa diri menelan makanan tengah hari jugak sebab sayang semua dah bayar.

Barisan yang panjang untuk lunch
Ni menu lunch box kami orang.. Biasa jer ada nasi putih, ayam goreng dan sayur
Giler betul rasa terduduk kekenyangan bersandar kat pokok sambil melihat orang ramai berendam kat air. Time ni matahari dah memancar terik. Fikir dua tiga kali nak join ke tak..
Orang Malaysia jugak rasanya diaorang ni..
Tengok jer air laut menggoda betul time ni
Last sekali, aku pegi tinggalkan drybag kat pantai terus menjunam kat air macam setahun tak mandi. Syokkkkknya time ni..

Yang bestnya mandi kat Poda Island ni aku perasan banyak betul ikan kecik kecik kat sini. Tak takut dengan manusia betul. Air jernih menghijau tak ada batu dan ikan jelas kelihatan. Cantik amat kat sini. Aku puas kat sini.

Settle semua, boat panggil lagi untuk pergi ke destinasi ketiga, Chicken Island. Tapi kat sini, boat cuma berenti dan tourguide suruh ambik gambar jer.

Ala, gambar batu femes yang bentuknya macam ayam tu. Bolehlah ambik gambar kenangan untuk tunjuk kat orang kampung, hiks..

Chicken island, time ni kamera aku kena percikan air. Hampeh betul..
Destinasi keempat adalah Tup Island. Tapi sebelum sampai tu, boat berenti kat satu kawasan katanya boleh pegi snorkelling untuk sapa-sapa nak.

Haruslah peluang tidak dilepaskan oleh aku walaupun sedar diri tak pandai berenang. Bergantung harap sepenuhnya dengan safety jaket boat tu..

Snorkelling time adalah 20 minit dan alat snorkel ada diberi dengan syarat jangan dihilangkan. Angguk dan sain setuju, aku terjun memenuhi impian peribadi untuk snorkelling kat mana-mana island.

Jangan gelakkan aku, budak baru belaja nak snorkelling, huhuk..

Umat manusia yang sangat ramai kat air, langgar orang belah kanan, belah kiri. Gerak depan sikit langgar orang satu lagi. Dengan tak pandai nak bernafas guna snorkel tu, aku naik ke boat semula. Bolehlah dari tak buat kan...

Fuh.. penat sungguh snorkelling rupanya. Ker aku sorang jer rasa begitu sebab tak pandai??

Last island of the day jatuh kepada Tup Island. Memandangkan kat sini destinasi terakhir sebelum balik, aku pegi berendam puas-puas sampai sunburn kulit. Yang tak syoknya ada banyak batu tajam kat sini sampai kaki aku ada luka-luka... eksyen betul norr...

Tup Island
Island ni paling ramai orang aku nengok
Panas terik menggila sampai aku sunburn
Mencuci mata sambil mandi manda
By the time patah balik ke boat, rupanya aku orang terakhir masuk. Nasib baik tak kena tinggal. Tour guide tu baik hati nak tunggu..

Boat meninggalkan island dengan seribu image dalam kamera dan minda aku. Tak masuk dengan kulit terbakar sampai aku rasa gatal-gatal.. Pakej murah janji dapat pegi tour island ni memang berbaloi dan aku berpuas hati.

Kalo ada peluang lagi ke Krabi, rasanya aku nak ambik lagi pakej island tour ni. Cuma nanti nak try yang sunsetlah pulak dan ambik tour guna speed boat..

Duit Duit, dimana kau!!!
 

2 comments:

  1. Di Krabi mmg byk sgt Island yang menarik dan cantik jadi Island Hoping ni mmg byk pakej dengan harga dan Island yang berbeza..jadi perlu pandai pilih..Entri Krabi dh kluar..huhuhu...JM nyer entri Krabi ntah bila nk draft..almost hilang dari ingatan dah nih hikss..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak sangat sampai berpinar mata kan..:)

      JM teruskan menulis err.. Takpe slow slow nanti ada hati nak buat post pasti teringat balik.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...