Pages

Saturday 1 March 2014

Menjejaki Mt.Bromo & Ijen: Part 01 - Dari KL ke Jakarta

Assalam..

Aku ni mudah sangat nak jeles dengan orang lain. Jadi satu masa dulu aku tertengok satu gambar view gunung yang sangat cantik orang post kat FB. Apalagi, automatik level kagum dan jeles tu naik terus aku usha nak tahu pasal tempat tu.

Rupanya tempat tu Mt.Bromo tak jauh pun dari negara kita. Dasar katak bawah tempurung kan aku ni. Cari-cari tiket dan masa free nak kesana aku tak jumpa tiket promo. Tapi seperti orang mengidam mesti nak jugak pegi aku pejamkan mata terus beli flight tiket ke Jakarta dan baliknya dari Surabaya.

Kos tiketnya segan pulak aku nak sebut kat sini sebab memang tak murah pun. Tak payahlah yer, :)

Tapi disebabkan tiket kapal terbang dah mahal, aku pilih nak travel secara budget sepertinya boleh coverlah duit yang dibuang kat tiket tu (macamlah budget sangat aku ni travel).

14/02/2014 (Friday):

Hari ni aku terbang ke Jakarta guna Kuwait Airways. Malam sebelumnya aku dah sampai LCCT dari kampung. Sedih sebab takde orang jemput, uhuk uhuk... Sebab aku sampai dah tengah malam, aku tido kat surau LCCT tu sementara menunggu siang.

**Saja nak bagitahu tido kat surau selesa jugak ada toilet dan tempat berwuduk tak payah pegi jauh.

Berbalik kepada tajuk, Kuwait Airways ni akan depart dari KLIA. Jadi terpaksalah naik bas airport liner yang ada kat luar LCCT tu. Tambangnya RM2.50 sehala. Colour bas hijau dengan line kuning kalau aku tak lupa.

Sampai KLIA macam biasa pegi check in dulu pastu pegi jalan-jalan cari makan kat sana sementara tunggu boarding. One reason jugak aku ambik flight ni sebab ada free luggage 20kg tak silap dengan meal sekali memang comparable than Air Asia time tu.

Lepak kat sini sementara tunggu boarding
Nasi lemak special kot, sambal sotong tu sedapppp.

Kuwait Airways:

Rupanya flight ni transit jer kat KL sebelum menyambung perjalanan ke Jakarta. Dia datang dari mana aku tak tahu yang pastinya dari belah timur tengah sana. Passenger dari KL cuma ada tiga orang jer time tu termasuk aku. Memang janggallah aku tengok orang tak seramai passenger Air Asia yang siap berebut-rebut macam budak kecik masuk kapal.

Teruja lebih first time naik airline ni
Screen depan seat ni pun aku nak ambik
Ruangan cabin kelas ekonomi. 1st class jauh lebih cantik dan luas

Bosan-bosan baca in-flight magazine

Cabin crew Kuwait Airways..
Menu rasa biasa jer, tapi habis jugak aku sapu padahal dah melantak nasi lemak awal tadi
Desert ni pun rasa biasa , ada tawar sikit jer

Dah makan banyak lemak, kenalah ada balance makan salad pulak
Finishkan dengan roti bersama air teh. Kenyang sampai aku nak muntah
Meh aku cerita sikit pasal kapal yang aku guna ni. Modelnya Airbus 340 dan aku tak pernah naik sebelum ni. Single deck jer tapi ada 4 enjin. Masuk kat dalam terasa jauh besar dari A320 yang biasa kita naik (macamlah aku ni banyak kali sangat naik kapal terbang kan,) hehe..

Susunan seat pulak 2-3-2. Kebetulan aku dapat tepi tingkap jadi seronok sikit nak menjengah ke luar. Legroom pun besar jugak dan seat dia ngam-ngam untuk aku yang berbadan sederhana comel ni, hiks..

View bandar Jakarta upon arrival
Perjalanan ambik masa lebih kurang 2 jam untuk ke Jakarta. Sampai-sampai aku follow crowd jer. Baru perasan rupa-rupanya ramai pakcik makcik Indonesia satu kapal dengan aku baru balik umrah kot. Terus aku rasa insaf sekejap kat situ serta merta.

*entah apa-apa padahal takde kena mengena pun..

Lepas masuk toilet buat apa yang patut, aku keluar nak join the crowd pegi kaunter imigresen. Que boleh tahan panjang nak dekat berpuluh-puluh minit jugak menunggu giliran. Pwweehh..

Soekarno-Hatta Airport, Jakarta

On the way ke imigresen
Selesai tu, jalan lagi nak ambik beg pulak. Sempat aku singgah kat kedai telefon beli simcard local.

Keluar jer lepas lalu kastam, aku dah nampak situasi macam kat airport Bali tahun lepas. Beberapa orang pak supir mula mengekori tanya aku nak kemana sambil offer teksi diaorang.

"Maap ya pak, saya udah ada yang ambilnya..", begitu aku menjawab dengan muka confident. Memang aku dah banyak kali practice kat dalam kapal tadi cara nak menepis semua godaan guna teksi kat sini.

Bergegas aku keluar dari airport nak mencari bas Damri kat luar. Memang aku nampak rushing padahal tak ada benda nak dikejar. Tak tahulah hati aku macam tak tenteram jer stay kat situ lama-lama mungkin sebab dah lama tak travel sorang kot tu yang ada rasa macam psiko sikit.

Garuda Airline, umm tak pernah cuba lagi
Bas Damri ni akan ada beberapa destinasi. Aku naik bas yang destinasinya Gambir sebab hostel yang aku booked lokasinya tak jauh dari situ.Tambang adalah nett IDR30 ribu.

Suasana dalam bas, ada aircond time ni belum banyak orang lagi
Rupanya jauh jugak airport nak ke bandar ni. Ditambah pulak dengan traffic jammed sentiasa aku kira nak dekat sejam jugak dalam perut bas. Memang panas punggung aku. Dahlah bas sentiasa nak ambik penumpang, sebelah aku pulak sorang pakcik ni bila bercakap, aku boleh hidu bau yang tak best.

Amboi!! complain macamlah aku ni banyak sangat duit. Kalau nak selesa ambik teksi lah kan..

Melayan view Jakarta
Baru ada nampak welcoming sign

Dekat satu bas stop ni bas berenti ambik penumpang. Aku nampak sorang mat saleh naik bas dengan bagpacknya yang besar. Aku terus fikir, dia ni macam aku jugak kot, traveller. Nampak tak betapa bodohnya aku kat sini.

Tu matsalleh yang aku intai diam-diam, :)
Sebab aku lansung takde clue actual location hostel aku, plus tak tahu pulak bas ni pegi sampai mana. Apa aku buat adalah aku decide nak follow mat salleh tu. Bila jer sampai satu tempat ni, mat salleh tu turun, aku pun cepat-cepat angkat grab bagpack aku terus ikut keluar dari bas jugak. Lagaknya macam stalker pulak aku kan..

Turun-turun dari bas aku ingat nak tegur dia takpun nak mintak tolong sebab fikir sama-sama orang asing kat sini. Tak sempat aku nak lambai dia, tuuu... kaki dia laju jer berjalan terus menyeberang jalan raya yang sibuk tu. Hancur punah harapan aku, uhuk uhuk..

Aku tengok kiri kanan lansung aku tak tahu aku kat mana. Check kat handphone, tengok lokasi hostel macam jauh lagi. Macam mana ni, jam dah pukul 5 petang time orang balik kerja. Pastu ada sorang cowok ni tegur aku.

"Mbaknya mo ke mana? Jom saya hantarin guna ojek."

"Mo ke Jln Alaydrus. Berapa ya?"
"IDR30 ribu, jauh tu mbak"
"Kok mahal sih, ngak mau kalau gitu"

Dengan muka yakin giler cakap indon, aku memalingkan muka agak-agak nak melangkah pergi. Dalam hati aku berharap dia akan turunkan harga sebab aku takut jugak kalau nak jalan kaki sendirian pegi hostel. Berpura-pura aku mula berjalan meninggalkan dia. Tak lama pastu dia tegur aku balik..

"Iya mbak, ayuh saya hantarin nya.. IDR25 ribu"

Kurang 5 ribu jer dia bagi tapi bagi orang desperate macam aku setuju jugak ler. Lepas pakai helmet, aku membonceng ojek cowok ni meredah jalan yang macet gila di Jakarta. Nasib baik dia ni jujur jugak hantar aku direct ke tempat yang aku nak. Walaupun dia banyak bawak masuk ke jalan yang sunyi katanya shortcut untuk elak jammed, aku masih yakin kat dia.

Sempat berborak kosong dengan mamat ni sepanjang perjalanan. Bila tahu aku datang nak berlibur, terus dia offer nak bawak aku jalan-jalan ke tempat yang aku nak dengan ojeknya. Sebanyak mana pun aku suka offer tu, aku tetap menolak jugak sebab aku malas nak berfikir dulu masa tu. Takut tup tup esoknya aku ubah fikiran tak nak berjalan nak memerap jer dalam hostel.

Sampai kat jalan Alaydrus, kami berdua memanjangkan leher sama-sama mencari hostel. Last-last jumpa tapi punyalah signboard hostel tu seciput jer memang aku tak perasan. Takpe, yang penting aku dah sampai. Lepas bayar harga yang dipersetujui, aku melangkah masuk ke dalam rumah penginapan pertama aku di Jakarta.

"Jakarta, jadikanlah percutian aku kali ni penuh bermakna!!"

1. kalau bagi tau, boleh je kita jemput.. hihi
    =)

2. hehe.. next time datang KL lagi saya bagitau anne awal-awal:)

3. Mewah betul layanan Kuwait Airways tu..

Sila cepat sambung..hehe

1. Mewah tang makanannya ye dak.. Puas hati gak naik airline ni. Nak sambung entri.. adoi!!
      Sambung hibernate balik atas katil...

4. Kuwait airlines kot... agak la kalau mahal huhuuu.. but atleast pengalaman dah pernah naik kan :D
    Ojek tu lain kali dia sebut 30 ribu terus minta 20 ribu sambil kata mahal.. tapi betul la desperate so amik jer la ..

1. betul tu, pengalaman yang penting:)
      tulah, part bargain ni memang saya fail. tau-tau jer kena overcharged.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...