Pages

Friday 28 March 2014

Menjejaki Mt.Bromo & Ijen: Part 06 - Krowi Inn

Assalam..

Kali ni aku nak cerita pasal tempat tido aku untuk satu malam di Surabaya. Dengar betul-betul eh..

Aku pernah baca dari blog Kaki Berangan pasal tempat ni. Lepas tu aku godek godek through hostelbookers aku nampak review pun okay jer aku terus booked tempat ni untuk semalam.

Basically, Krowi inn ni terletak kat kawasan perumahan. Aku datang sini guna teksi dari rumah Shinta jadi kalau nak guna public bas aku tak pasti.

Bagi aku nak ke sini senang jer, aku bagitahu nombor rumah dan nama jalan terus jer driver tu tau kat mana.

Cantik dan kemas jer halaman rumah ni
Sebut nama Jalan Ciliwung, rumah bernombor 66 terus sampai sini.. senang kan:)
Aku opted for 6 bed female room kat sini dan harga pulak ~IDR 127ribu. Upon check in, dia akan mintak tambahan IDR 100ribu sebagai deposit kunci locker dan bila checkout kita dapatlah balik duit tu.

Bilik aku sorang lagi malam tu..

Bilik yang aku dapat memang sangat bersih dan time tu penghuninya cuma aku sorang lagi. Yeaa!!! berguling-guling lagi atas katil..

Bilik untuk 6 orang tapi penghuninya aku sorang

Cuma kalau nak ke bilik air dan mandi kena keluar dari bilik lah. Konsepnya share bathroom kat sini.

Kalau lapar sangat, kat sebelah dan depan rumah ni ada kedai makan yang menyediakan local food Indonesia. Malangnya aku tak sempat nak merasa pulak sebab tak cukup masa.

Bosan-bosan kat ruang tamu ada satu komputer gunasama semua guest dan ada tv flatscreen yang mana aku rasa pilihan channel agak banyak macam astro.

Diaorang akan kunci pintu dan pagar tepat pukul 9 malam. Tapi jangan risau sebab ada bagi kunci incase kita nak keluar malam dan balik lewat.

Kat sini pun ada provide free flow of plain and hot water. Senang nak buat apa-apa kalau tetiba lapar.

Halaman dalam rumah untuk bersenggang-senggang

Oh ya, dapur memang ada kat sini. Jadi kalau mood rajin nak memasak tu datang bolehlah pakai dapur ni.

Apa yang aku paling suka dengan tempat ni adalah..

Staf-staf dan ownernya yang bagi aku melayan semua tetamu dengan baik. Over tak statement kalau aku rasa macam stay kat rumah sendiri pulak padahal cuma semalam jer, hehe..

Ok, aku cerita pasal stafnya dulu.  Diaorang ni husband and wife dan 24 jam ada kat rumah ni. Bilik diaorang kat belakang jer dan senang kalau kita ada apa-apa keperluan nak panggil diaorang.

Si wife ni waktu breakfast memang dia akan masak untuk tetamu tapi takdelah menu yang extravaganza. Cuma mee goreng bersama telur dan tea/coffee. Bagi aku memang cukup dah untuk menampung perut sampai tengah hari.


Makcik staff tu rajin menyapu pantang tengok sampah. Sejuk hati owner dia kan..

My breakfast the next morning. Sedap makcik ni buat..

Ownernya pulak Chinese Indonesian named Guan. Dia tegur aku tetiba sedang aku bersantai-santai kat living room. Mula-mula aku ingatkan dia salah sorang guest kat situ jugak. Lepas borak lama sikit baru aku sedar dia adalah owner guesthouse ni.. Malu pulak aku..

Guan ni sangatlah baik orangnya. Dia make sure tetamunya dapat info yang betul berkenaan dengan tempat ingin dituju. Aku tengok dia ni macam tengok ayah sendiri pulak bila tengok dia sungguh-sungguh bagi nasihat dan tips untuk aku bila nak ke Bromo nanti. 

Overall, aku suka tempat ni. Perfect place as a transit hub especially kalau tujuan utama nak ke Bromo.

Aku bagi "Like" banyak kali untuk diaorang...


Bersantai sambil bermalasan
Sorry, tak banyak gambar kat tempat ni aku ambik. Jadi korang kena datang dan stay sini kalau singgah Surabaya nanti yer..

P/s: Aku turut sama bersedih dengan apa yang diumumkan oleh PM berkenaan tragedi MH370. Despite of all that, i still praying and hoping for all souls on board the aircraft.

2 comments:

  1. untungnya...tak sampai RM50 per night pastu satu bilik sepatutnya 6 org tapi sorang je....ramai tak guess yg menginap kat sana...cam LD sorang je ngan owner tu..
    High recommend nampak..kalau g reramai dalam group 4 org ke mmg sesuai tdo sini kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sangat puas hati stay kat sini. Nampak takda orang kan tapi sebenarnya ada jer guest yang lain kat situ. Nanti JM try err stay sini.. (promo habis-habisan), :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...