Pages

Monday 23 February 2015

Ayubowan Sri Lanka: 05 - Dari Kandy ke Dalhousie, Kaki Gunung Adam's Peak

Assalamualaikum..

Bangun pagi tu, aku masih terasa sakit kat betis. Sapu lagi Tiger balm bebanyak bajet boleh kurangkan perit berjalan. Tak sangka macam ni sekali penangan mendaki semalam,  huhuk..

Lepas breakfast, aku terus checkout dan amik tuktuk pegi ke Kandy train station. Sedih sikit rasanya meninggalkan family Dilini yang baik dan layan aku macam anak sendiri.

Lambai tangan slow slow sambil kesat air mata dalam tuk tuk, sob sob..

Actually plan aku hari ni adalah untuk ke pekan Dalhousie, kawasan terdekat untuk stay sebelum mendaki Adam's Peak. Kena bertolak awal sebab perjalanan agak panjang dan menggunakan combinasi train dan bas.

Dari Kandy boleh pilih naik train atau bas menuju ke Hatton dulu. Dari Hatton nanti pilihan pengangkutan ke Dalhousie ada dua iaitu bas dan tuk tuk. Pilihan di tangan masing-masing supaya kepuasan berganda dapat dirasai.

Awal pagi menunggu train ke Hatton tiba, dah banyak umat manusia kat sini
Naik train pukul 8.30 pagi aku ambik 2nd class seating. Sombong aku time ni tak nak duduk lansung kat seat yang ada tu. Jalan terus bawak bagpack menuju ke pintu train yang terdedah nak cop tempat siap-siap. Nanti dapat tengok view perjalanan lawa-lawa dan aku dan berangan tahap heroin hindustan kat sini..

Entah dengan siapa aku berebut pun aku tak tau..

Train ni akan sampai ke stesen Hatton yang ambik masa lebih kurang 3 jam. Selama 3 jam tu aku lansung tak pegi duduk, berdiri jer kat pintu ketapi sambil kamera dalam ready mode bajet photographer antarabangsa..
 
Cubaan aku nak beraksi macam budak baju biru tu tapi aku gayat..
Train berenti di salah satu stesen..
Rumah-rumah kampung sepanjang perjalanan
Ada satu masa tu aku pegi tinggalkan port tu kejap nak pegi toilet. Lepas balik dari toilet tu nampak port pintu train tu dah ada orang lain occupy, dua orang matsaleh dengan kamera DSLR yang besar gedabak. Nak mencelah aku tak mampu, jadi aku buat taktik lain. Cuit salah sorang matsaleh tu,

"Awak punya stop jauh lagi tak?"

"Ya, kami nak ke Ella dalam 3 jam lagi kot.."

"Saya punya stop dalam dua stesen lagi. Boleh tak awak bagi saya port awak supaya saya boleh ambik gambar?" (buat muka sedih...)

"Alor.. kesiannya awak. Nah, its all yours" (ok, dialog ni aku exaggerate sikit)

Berterima kasih banyak kat dia, aku dapat balik tempat port asal aku, heheh... gelak jahat. Mode selfish is "ON"!!

**Ini adalah pesanan penaja, dinasihatkan jangan mengikut perangai tak baik aku seperti di atas**

Sambung ambik gambar lagik..
Model aku memang takdak orang lain, asyik budak baju biru tu jer..
Ooppss!! masuk dalam balik, ketapi lain nak lalu...
Kawasan berbukit yang cantik, tapi syot aku bergegar.. hasil tak memuaskan
Sampai kat stesen Hatton lebih kurang pukul 11.30 pagi. Sekarang nak carik transport pegi ke pekan Dalhousie pulak. Ada dua pilihan, bas (~170rupee) ataupun tuk tuk (1500rupee) dan perjalanan ambik lebih kurang 1 jam setengah. Bila sorang-sorang macam aku, pilihan terbaik adalah bas.

Turun kat Hatton, keluar dari stesen terus nampak bas dan tuk tuk..
Perjalanan dari Hatton ke Dalhousie sangatlah picturesque. Disebabkan kedudukan Dalhousie di tanah tinggi, boleh tengok ladang-ladang teh di sepanjang perjalanan. Yang paling aku suka adalah waterfall yang sangattlah cantik bila tengok dari dalam bas.

Sayangnya, aku tak dapat nak enjoy sangat view sebab jalan tak rata dan sempit. Badan bergoyang kiri dan kanan mengikut haluan bas dan sekali-sekala melompat-lompat kecil bila bas melalui jalan berbatu..

Bas masih dalam bandar Hatton. Perasan yang bandar-bandar kat Sri Lanka agak bersih..
Kehidupan penduduk yang agak sibuk even kat bandar kecil..
Memandangkan aku tak booked accommodation lagi, aku ingat nak main walk in jer nanti. Takdir pulak menemukan aku dengan Daniella, traveller dari Belanda. Disebabkan dalam bas hanya kami berdua foreigner, nampak sangatlah tujuan kami ni sama nak mendaki Adam's Peak. Berkenalan dan berborak tak sampai 5 minit, terus jadi partner in crime aku di sini, hehe..

Asalnya Daniella dah booked satu bilik kat pekan Dalhousie ni. Jadi aku pun ingat nak meriki dulu guesthouse yang Daniella ni pegi. Turns out ada satu bilik kosong dengan harga 2000rupee semalam. Fikir lebih kurang kami berdua bersetuju untuk ambik bilik tu sebab lebih murah bila dibahagi dua orang. 

Bilik aku dan Daniella, macam kena langgar todak. Masuk bilik terus main campak semua atas katil..
Guesthouse aku stay ni namanya Green House. Lokasi agak strategik sebab dekat dengan entrance ke Adam's Peak dan harga pun murah. Selain itu, ada banyak lagi guesthouse di sini dan takde masalah untuk orang yang tak booked apa-apa lagi.

Cuma satu pengalaman tak berapa best aku stay kat sini. Tokey Green House ni ada bela sekor anjing yang bulunya sangatlah fluffy dan jinak. Berlarian ke sana sini dan pantang tengok orang baru terus nak diterkamnya untuk bermanja.

Terjerit-jerit aku sambil cuba mengelakkan diri dari dijilat si 'Fluffy' ni. Disebabkan anjing memang tak reti bahasa, terkena jugaklah kaki dan seluar aku habis dicium oleh dia ni. Sudahnya, tokey tu pegi ambik anjing tu simpan dia dalam sangkar bila tengok reaksi melampau aku yang menjerit. Agaknya Daniella terasa dan kurang senang dengan reaksi aku terhadap anjing tu, terus bertanya..


"Kenapa awak takut sangat kat anjing tu? Dia nak bermain dan bermanja jerlah.."

Macammana erk aku nak explain kat dia yang aku bukannya takut anjing tapi aku nak mengelak dari tersentuh. Dah tersentuh ni satu kerja pulak nak menyamak...

First time semasa travel aku pegi carik-carik tanah kat luar guesthouse tu untuk bersuci, huhuk...
Anyway, petang tu aku hanya ronda-ronda pekan tu dengan Daniella sambil shopping sikit-sikit bekalan tengah malam nanti.

Berjalan bersama Daniella di pekan Dalhousie
Lama dah tak mandi sungai. Tengok dorang ni buat aku terkenang balik kenangan masa kecik dulu..
Kecik betul pekan ni, jalan kaki tengok orang kampung membuat aktiviti seharian sangat menyeronokkan. Ditegur banyak kali oleh adik-adik SriLanka yang curious serta makcik pakcik buat aku terasa macam selebriti, hahah...

Mencari rezeki yang halal..
Adik-adik bermain ria di kampung. Ah, tenang betul duduk kat sini..
Pekan ni betul-betul buat jiwa aku tenteram dan damai. Penduduknya sangat peramah dan baik. Satu aku perasan, walaupun dah beribu riban tourist yang datang ke sini hanya untuk mendaki Adam's Peak, kampung ni masih maintain perasaan amannya jauh sekali  dengan perasaan bila sampai ke touristy area.

Salah satu kuil Buddha yang terdapat di pekan
Kecik jer kan pekan ni, kedai-kedai ni sederet jer memanjang sampai ke hujung
Cuba untuk memahami peta Adam's Peak. Masih tak faham bahasa kah LD yang puncak tu tersangatlah tinggi dan mencabar..
On the way balik ke guesthouse, boleh nampak waterfall yang cantik lagi di pinggir kampung. Almaklumlah, Sri Lanka merupakan antara negara yang terkenal dengan air terjun yang sangat banyak. Sayangnya aku harus menjimatkan tenaga untuk malam nanti. Say bye to mesmerizing waterfall. I wil definitely come here again just to see you, hehe...

Menjelang malam, aku hanya dinner di guesthouse bertemankan Daniella dan beberapa couple traveller yang lain. Lansung tak ke mana dah, sebab aku nak merehatkan badan dan kaki secukupnya. Pukul 9 malam aku dah masuk tido meninggalkan mereka lain yang masih aktif berborak. Daniella memberi jaminan kat aku yang dia akan tolong bangunkan aku pukul 2 pagi nanti incase aku terlajak tidur. 

Bertuah betul ada orang tolong jadi alarm aku kat sini, heheh...

Tido dengan kedinginan malam yang mencengkam tulang sambil mengharapkan kaki aku tak sakit bila mendaki tengah malam nanti...

to be continued...

Arah ke Adam's Peak, gambar diambil waktu petang..


11 comments:

  1. Wow bestnya LD, tak sabar nak tunggu yg seterusnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang best tempat ni walaupun part mendaki tu azab sangat, huhuk..

      Delete
  2. tenang betul pekan ni. best ni kalau lepak sini lama2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tenang sangat Anne. Tempat ni salah satu reason kuat buat kita nak balik lagi ke Sri Lanka. Jom Anne, ikut datang sini next month:)

      Delete
    2. erk, serius? betul2 boleh jadi duta sri lanka nih, hihi..

      *emailkan kita iti, boleh? untung2 boleh join kalau date ngam... anne_rmz@yahoo.com

      Delete
  3. Best kan bila jumpa kawan baru masa travel. Best kalau sekepala lah hahaha. Ok xsabar nak baca experience ko memanjat Adam's Peak. Memang 1 of ur highlight kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, kalau jumpa kawan baru yang sekepala memang bonus.

      Aku punya ilham nak menaip next entri tak muncul lagi Bie walaupun Adam's Peak ni highlight trip aku. Buntu nak mengarang, huhuk...

      Delete
  4. berapa ramai yang pergi Sri Lanka ni?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...