Pages

Saturday 7 September 2013

Trip to Singapore: Day 2 (Part 2 - Gardens By The Bay)

Bangun dari tido tengahari tu aku perasan ada orang kat atas katil aku. Aku dengan ramahnya memulakan sesi perkenalan. Namanya Hani dari Indonesia. Datang sini seorang sebab nak tengok konsert Metallica yang dijadualkan perform malam esoknya. Wah! sanggup dia datang jauh dan bayar tiket lebih mahal dari tempat sendiri. Alasannya sebab Singapore lebih happening dan keselamatan lebih terjamin kalau menonton di sini.

Lepas berbual seketika aku bersiap pulak nak ke Gardens By The Bay yang menjadi bualan kebanyakan tourist ke Singapore. Perut masih kenyang jadi aku hanya membawa bekalan air mineral sebagai barang wajib dibawa kat sini. Memang akan cepat haus dan kering tekak kalau kat sini. Menyesal aku tak bawak sunblock..


Totally agree..
Memandangkan garden ni terletak berdekatan dengan Marina BaySand, jadi perjalanan nak ke sana pun sama jugak. Ada banyak direction board yang terpampang menjadi rujukan dan chances untuk sesat almost impossible kecuali orang tu tak tahu membaca ataupun malu bertanya

Aku sampai kat situ lebih kurang pukul 6pm tetapi cuaca masih panas sangat. Memang penat kalau berjalan time cuaca begini dengan sunblock nya aku tak bawak. Sampai je memang ramai pengunjung kat situ. Aku tengok bukan main besar lagi garden ni tak seperti yang aku bayangkan. Banyak section pulak tu. Pada aku motif utama aku kesini adalah kerana Supertree Grove yang rupanya ala-ala Avatar aku tengok. Jadi aku pun wandering jelah kat garden tu sambil tengok-tengok taman dan amik gambar sementara tunggu sunset. Kalau jalan kat sini tiada bayaran dikenakan tapi kalau nak masuk Cloud Forest dan Flower Dome, ada bayaran masuk dikenakan. Aku tak tahu berapa sebab aku tak masuk situ. Aku cuma pegi kat pokok-pokok yang colurful tu dan aku bayar SGD5 untuk naik Skyway selama 15 minit sahaja.

Masih sangat panas ni..




Ramai betul photograher kat sini, macam ada buat kelas jer
Haus sangat sambar air ni, sedap harganya SGD3.60
Tak masuk tapi ambik dari luar jer..
Bersebelahan jer ngan Cloud Forest tadi..



Sekali lagi aku naik tempat tinggi padahal azalinya aku ni gayat. Permulaan sampai kat atas tu aku tarik nafas panjang-panjang dan tutup mata kejap. Since dah bayar nak tak nak aku kena lawan jugak feel takut tu. Aku beranikan diri berjalan kat skyway tu tapi kat tengah-tengah tu aku jadi tak keruan. Sambil mencepatkan langkah aku berjalan lansung tak tengok bawah. Akhirnya aku sampai ke penghujung tapi ada sikit tak best sebab aku tak menikmati sepenuhnya panorama kat atas tu. Takpelah, at least aku melawan jugak rasa takut tu.

Baca dulu sebelum jalan, dah start gegar dah tubuh badan padahal tak tinggi sangat pun 22m jer..



Senja dah menjelma

Turun je kat bawah, aku ingat nak terus balik. Boleh pulak on the way balik tu aku terdengar ada seorang perempuan ni borak dengan kawan dia nak cari best spot tengok show. Aku pun "ting!!", ada show ke kat sini? Tak jadi nak keluar, aku patah balik tanya seorang staf kat garden tu. Rupanya ada light show pukul 7.45pm. Aku tengok jam dah pukul 7.40pm ngam ngam untuk aku tengok. Sebab semalam aku ada tengok light show jugak depan Marina BaySand, jadi aku taklah excited sangat. Cuma alang-alang dah kat tempat orang ada show yang free pulak baik tengok jelah kan..

Show bermula tepat mengikut jam. Aku rasa macam berpiknik pulak kat situ duduk atas rumput berhadapan dengan supertree grove tu tengok show tinggal aku tak bawak makanan jer. Selain aku, ada ramai lagi umat manusia kat situ menilmati keindahan lampu dimainkan kat pokok-pokok tu. Basically, diaorang mainkan muzik dan lights kat situ macam yang aku tengok semalam. Show ni hanya untuk 15 minit jer tapi worth to see.


Sebab aku penggemar ungu, jadi semua ni cantik sangat bagi aku




Selesai show tu, aku berjalan balik ke stesen. Kali ni aku pilih nak round shopping complex kat Marina BaySand pulak since aku tak sempat meninjau apa yang ada kat situ before. Memang fulamak, barang branded-branded belaka dijual yang harganya aku mampu telan air liur jer. Dekorasi memang cantik dan kat dalam tu, management ada buat laluan sungai dimana sapa-sapa nak naik sampan menyelusuri sungai tu kena bayar tak silap aku SGD10 per ride.

on the way keluar dari garden


Puas berjalan kat situ, aku decide nak balik hostel. Jam pun dah pukul 9pm jadi sesuai sangat untuk aku balik. Sampai balik kat Bugis stesen tu, macam biasa aku cari tempat makan dulu. Jalan meronda kat situ aku lalu beberapa kedai ala mamak tapi tekak aku time tu tak teringin nak makanan sebegitu. Aku keep walking tapi semua macam tak menarik jer. Memilih betul aku ni, mungkin sini senang nak cari makanan halal tu yang aku cerewet sikit kot.. At last, aku pegi kat Kpg Glam Cafe tu lagi makan kat situ. Aku order nasi goreng paprik seafood dan teh o ais cuma berhga SGD6. Abang yang bekerja kat cafe tu dah kenal aku terus ajak aku berborak. Aku pun layan je la since aku makan sorang kat situ. Makan dan borak, perut dah kenyang aku pun minta izin berangkat pegi balik ke hostel.


Sampai bilik, aku mandi segarkan badan dan macam biasa naik atas katil menidurkan diri. Nak plan untuk esok tak sempat lagi nak tengok mood dululah bangun esok..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...